> Home > Actueel > Tiengemeten geopend als natuurgebied

Tiengemeten geopend als natuurgebied

- 14 mei 2007 -

Met het planten van een struik opende landbouwminister Gerda Verburg vorige week donderdag officieel het eiland Tiengemeten in het Haringvliet als natuurgebied.

Tiengemeten "Het natuurgebied is belangrijk voor de bewoners van de overvolle randstad. Met het gebied doen we een stap in de goede richting om meer groen te creŽren. Ook op internationaal gebied is Tiengemeten van groot belang want ook in Europa bestaat de behoefte aan meer natuurgebieden.''

De minister daagde tegelijkertijd de Vereniging Natuurmonumenten uit vooral ook de jeugd in te schakelen bij het natuurgebied. Volgens Verburg is het belangrijk jongeren uit de stad te betrekken bij het eiland en bij de natuur. Als mogelijkheid noemde zij het vervullen van maatschappelijke stages op het eiland.

Tiengemeten was altijd een agrarisch gebied, maar heeft de afgelopen tien jaar een complete metamorfose ondergaan. Het eiland is teruggegeven aan de natuur, zegt een woordvoerder van Natuurmonumenten, dat Tiengemeten in 1997 kocht.

Bron: Vroege Vogels