> Home > Actueel > Uit ons Krijtland 100 jaar

Uit ons Krijtland 100 jaar

- 11 mei 2012 -

Het was vorig jaar een eeuw geleden dat het boek 'Uit ons Krijtland' van Eli Heimans bij uitgeverij W. Versluys te Amsterdam verscheen. Ter gelegenheid daarvan verscheen er een artikel in drie delen in het Natuurhistorisch Maandblad van het Natuurhistorisch Genootschap in Limburg.

Uit ons Krijtland "Elke herinnering is een verheuging; er is geen mislukte tocht bij. Altijd, al verdwaalden wij soms, al regenden wij door en door nat, al moesten wij eens bij nacht met lucifers het voetpaadje langs de Geul zoeken, altijd is het nog een genoegen, er aan te denken, en er van te vertellen ook. Ik heb op mij genomen, eenige van mijn tochtjes in deze buurt te beschijven".
    Dit schreef Heimans (1911) toen hij, al liggend op een vredig plekje langs de Geul, aan zijn boek 'Uit ons Krijtland' begon.

Opmerkelijk voor die tijd was dat het boek slechts op een zeer klein deel van ons land betrekking had, namelijk op twaalf vierkante kilometer in het Boven- Geuldal bij Epen. Heimans was kennelijk zo onder de indruk van dit gebied wat betreft flora, fauna en geologie, dat hij besloot ook anderen hiervan deelgenoot te maken, speciaal de jongelui zoals hij in het voorbericht schrijft. Het resultaat was, en is nog steeds, voor een breed publiek interessant. Dat is ook de reden waarom de uitgave in het Natuurhistorisch Maandblad, een eeuw na verschijning, weer in de schijnwerpers wordt geplaatst.

In het eerste deel van deze artikelenreeks wordt beschreven hoe het bijzondere landschap rondom Epen sinds het verschijnen van het boek van Heimans is veranderd en hoe sindsdien het behoud van natuur en landschap in deze streek een economische drager van belang is geworden. Het tweede en derde deel nemen u mee op enkele tochten die Heimans destijds heeft gemaakt.

"Niets stoort den eens ingeslagen gedachtengang. Zeven jaar geleden lag ik op dezelfde plek te droomen; de boomen schijnen niet gegroeid in dien tijd, de Geul heeft nog dezelfde kronkels, de bloemen van nu zijn dezelfde van toen. Zal dat over zeven jaar weer zoo zijn? En over zeven keer zeven, over honderd, over duizend jaar."

Uit ons Krijtland 100 jaar
    Deel 1: Het boek van Heimans en het landschap van toen en nu (pdf, 1,05 MB)
    Deel 2: Terugblik en verandering (pdf, 1,55 MB)
    Deel 3: Terugblik en verandering (slot) (pdf, 1,68 MB)
    Auteurs:
    G. Verschoor en J.H. Willems

Met dank aan het Natuurhistorisch Genootschap in Limburg voor het beschikbaar stellen van de pdf's.

Dossier Boeken

Meer actuele berichten