> Home > Actueel > Veiling gronden door Dijksma gevaar voor natuur

Veiling gronden door Dijksma gevaar voor natuur

- 21 maart 2013 -

Natuur die binnenkort onder de virtuele hamer gaat, dreigt teloor te gaan. Uit angst de prijs te drukken weigert de overheid waarborgen voor natuur- en landschapswaarden in te bouwen bij de aanstaande internetveiling van natuurgebieden van Staatsbosbeheer. Dit blijkt uit de gister verstuurde brief van staatssecretaris Dijksma aan de Tweede Kamer.

Staatssecreatis Sharon Dijksma Volgens Natuurmonumenten dreigt de staatssecretaris de natuur te 'verkwanselen'. Temeer omdat deze gebieden met gemeenschapsgeld zijn aangekocht en onderhouden. De organisatie voelt zich geroepen om stelling te nemen voor het behoud van natuur in Nederland.

Natuurmonumenten roept de Tweede Kamer op de staatssecretaris terug te fluiten. "Met ambtelijke termen als financiėle taakstelling wil het kabinet verhullen waar dit op neerkomt: een regelrechte uitverkoop van de natuur", zegt Marc van den Tweel, algemeen directeur van Natuurmonumenten.

Ook wil Natuurmonumenten een overleg organiseren samen met verontruste leden, bewoners en andere natuur- en landschapsorganisaties, te beginnen in Overijssel. "We hadden gehoopt dat de staatssecretaris van dit plan zou afzien", zegt van den Tweel. "Maar nu ze bij haar voornemen blijft, is het tijd voor beraad."

De organisatie gaat hiermee ook in op het verzoek van Jaap Dirkmaat van Stichting Das & Boom, die Natuurmonumenten en De12 (afzonderlijke) Landschappen eind vorige week opriep paal en perk te stellen tegen de uitverkoop van natuurgronden.

Lees hier de brief van staatsecreatris van Natuur (PDF).

Bron: Natuurmonumenten

» Dossier Bezuinigingen op natuur