> Home > Actueel > Nederlandse veldflora's

Nederlandse veldflora's

- 19 maart 2008 -

Een verzoek van een onderwijsinspecteur aan een Leidse hoogleraar was de directe aanleiding de eerste veldflora van Nederland samen te stellen; deze verscheen in 1870, kort na de oprichting van de Hoogere Burgerschool.

Nederlandse veldflora's Gaandeweg nam nadien in bredere kring de belangstelling voor de natuur toe, zelfs in die mate dat men rond de eeuwwisseling spreekt van een 'biologisch reveil'. Deze ontwikkeling mist haar uitwerking niet: diverse nieuwe initiatieven voor het schrijven van veldflora's zijn het gevolg.
    Na Suringar zijn het vooral Heukels (vanaf 1883) en het trio Heimans, Heinsius & Thijsse (vanaf 1899) die zich op dit gebied verdienstelijk maken. Bewerkers zorgen er na hun dood voor dat hun Flora's van tijd tot tijd worden geactualiseerd en hele generaties meegaan. Maar ook diverse (andere) leraren stellen een veldflora samen; daaraan is evenwel geen lang leven beschoren. Zo'n eeuw later (2000) verschijnen er Flora's op basis van andere formules.

Dit boek volgt de diverse veldflora's in hun ontwikkeling en beschrijft in het kort de levensgang van auteurs en bewerkers. Een veldflora is de neerslag van ontwikkelingen op de diverse deelgebieden van de floristiek: taxonomie, nomenclatuur, vegetatiekunde, plantengeografie, samenstelling van Standaardlijst en Rode lijst. In een afzonderlijk hoofdstuk en een lijst van constituerende literatuur wordt daaraan aandacht besteed om hetgeen men tegenkomt in de Flora in een breder kader te kunnen plaatsen.
    Het boek is onlangs verschenen.

Nederlandse veldflora's
    oorsprong en ontwikkeling

Formaat 24x20 cm oblong, 156 pagina's fullcolour, paperback genaaid, met 150 afbeeldingen.
    Te bestellen bij de auteur: Guust de Vries, Duinwegje 23, 4328 LE Burgh-Haamstede
    (0111-650602, guustdevries@wanadoo.nl).
    Of via de webwinkel van Boekenbent: (www.boekenbent.com).
    Prijs: 29,# , verzendkosten: 3,50
    ISBN 978-90-8570-231-3