> Home > Actueel > Vogelfestival 2008

Vogelfestival 2008

- 11 augustus 2008 -

Vogelbescherming Nederland, Staatsbosbeheer en SOVON Vogelonderzoek Nederland organiseren ook in 2008 weer het Vogelfestival. Het evenement vindt plaats in het weekend van 23 en 24 augustus 2008 in de Oostvaardersplassen bij Lelystad.

Vogelfestival 2008

Voor ieder wat wils
    Het is hèt festival van het jaar als u van vogels en natuur houdt. Er zijn meer dan honderd standhouders die allerlei producten voor enthousiaste natuurliefhebbers verkopen, zoals: telescopen, vogelvriendelijke tuinproducten, verrekijkers, vogelboeken, buitenkleding, natuurkunstwerken tot eco-vogel en natuurreizen aan toe.
    Op beide dagen zal er weer een aantrekkelijk programma met activiteiten worden georganiseerd. In twee aparte zalen presenteren we een grote variatie aan lezingen. Er zullen prachtige prijzen te winnen zijn (beschikbaar gesteld door sponsors) met de grote Vogelfestival prijsvraag. Ook voor de jeugd is er een aantrekkelijk en spannend programma o.l.v. WILDzoekers, kortom op het vogelfestival is er voor ieder wat wils.

Oostvaardersplassen
    Tussen Almere en Lelystad ligt een uniek stukje natuur: de Oostvaardersplassen. Dit gebied dat voor het grootste deel uit water en moeras bestaat, is ontstaan bij de inpoldering van Zuid-Flevoland. De Oostvaardersplassen kennen een ongekende vogelrijkdom en trekt van aandacht van vogelaars uit binnen- en buitenland. Het is het leefgebied van de grootste kolonie lepelaars van Nederland. Vogels als de roerdomp, grote zilverreiger, bruine kiekendief, porseleinhoen en blauwborst komen in het gebied broeden. In het voor- en najaar doen veel sterns en steltlopers het gebied aan. In de winter bevolken wintertalingen, pijlstaarten, krakeenden, tafeleenden en kuifeenden de plassen. Vanuit de observatiehut in het gebied kunt u de vogels bewonderen zonder ze te verstoren.

Verstoring
    Om verstoring van vogels en wild in het gebied zoveel mogelijk te voorkomen wordt het Vogelfestival speciaal eind augustus georganiseerd. Het broedseizoen is voorbij, alle jonge vogels zijn uitgevlogen en de massale vogeltrek moet nog op gang komen. De grootste drukte tijdens het Vogelfestival concentreert zich op de parkeerplaats, alsmede in en om de Staatsbosbeheergebouwen aan de Kitsweg. Vanuit observatiehutten en vanachter kijkschermen in het gebied kan ongestoord (voor vogels en mensen) naar vogels gekeken worden.

Geen honden toegestaan
    Om verstoring te voorkomen zijn op het festivalterrein geen honden (ook niet aan de lijn) toegestaan.

Bron: www.vogelfestival.nl