> Home > Actueel > Boek over Frederik van Eeden sr.

Boek over Frederik van Eeden sr.

- 17 februari 2007 -

Vr Heimans en Thijsse
    Frederik van Eeden sr. en de natuurbeleving in negentiende-eeuws Nederland

Frederik van Eeden sr.
    Frederik van Eeden sr. afgebeeld op een ere-penning, vervaardigd in opdracht van het Koloniaal Museum te Haarlem
    Bij de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen is onlangs een publicatie verschenen van wetenschapshistoricus Klaas van Berkel met deze titel.

Tal van auteurs hebben al in de tweede helft van de negentiende eeuw, soms ver vr Heimans en Thijsse, in geschriften geprobeerd het Nederlandse volk enthousiast te maken voor de levende natuur in eigen land. Iemand die in dit verband vaak genoemd wordt, is de Haarlemse notabele en museumdirecteur Frederik Willem van Eeden, de vader van de bekende literator en psychiater.

Het is deze Van Eeden die het begrip 'natuurmonument' in omloop heeft gebracht, het begrip dat zo'n cruciale rol speelde bij de oprichting van de Vereeniging tot behoud van Natuurmonumenten in 1905.

Van Eeden sr. schreef in de tweede helft van de negentiende eeuw in verschillende bladen artikelen over plantkunde en aanverwante onderwerpen en raakte in het bijzonder bekend om de beschrijvingen van zijn vele wandelingen in de vrije natuur.

ISBN 90-6984-499-0 / 57pp. / Euro 15,00

Het boek is te bestellen en als pdf-bestand gratis te downloaden op de website van de KNAW.