> Home > Actueel > In het spoor van Eli Heimans

In het spoor van Eli Heimans
    Natuurbescherming en -educatie in Zwolle

- 21 maart 2013 -

In het derde nummer jaargang 2012 van het Zwols Historisch Tijdschrift staat een uitgebreid artikel van Jan van de Wetering over Eli Heimans (1861-1914), die samen met Jac. P. Thijsse beschouwd wordt als pionier van de natuurbescherming in ons land. Heimans, geboren en getogen in Zwolle, was de zoon van de eigenaar van een zijdeververij in de Papenstraat. In het Engelse Werk ontwikkelde zich zijn belangstelling voor de natuur en als onderwijzer in Amsterdam ontstond een hechte samenwerking met Thijsse.

Het Engelse Werk omtstreeks 1900
    Soms schieten mij onderwerpen te binnen die een 'venster' in de Zwolse canon hadden verdiend. Het Engelse Werk miste ik al heel snel na het voltooien van dat boek. Pas een paar jaar geleden kwam ik er tot mijn schande achter dat Eli Heimans een geboren Zwollenaar was en hier zijn opleiding als onderwijzer heeft gevolgd. Samen met Jac. P. Thijsse is hij in belangrijke mate verantwoordelijk geweest voor de doorbraak van de populariteit van 'de wilde natuur' bij brede lagen van de bevolking aan het begin van de twintigste eeuw. Al even belangrijk waren zij als pioniers van de natuurbescherming in ons land. Met dit artikel hoop ik zowel het Engelse Werk als Heimans alsnog recht te doen, temeer daar het park met zijn overvloed aan planten en dieren een belangrijke inspiratiebron voor Heimans was. En dat geldt ook voor mij, want in het Engelse Werk leerde ik als cursist onder de bezielende leiding van gidsen van het IVN meer planten en vogels kennen dan ik onthouden kon. Uit dank daarvoor draag ik dit artikel graag aan hen op en bovendien aan Marijke Donath van de Vereniging voor Heemkunde 'Omheining', de auteur van het venster 'Kruiden-Marie' in de canon van Heino.

In het spoor van Eli Heimans (pdf, 1,77 MB)
    Natuurbescherming en -educatie in Zwolle
    door Jan van de Wetering
    in Zwols Historisch Tijdschrift, jaargang 2012, nummer 3

Dit artikel is een bewerking van de gelijknamige lezing die de auteur op 24 maart 2011 hield in de cyclus Historische Avonden 2010/2011.

Bron: Zwolse Historische Vereniging