> Home > Actueel > Collegereeks 'Verlangen naar Natuur'

Verlangen naar Natuur: over de betekenis van flora en fauna, tuin en landschap in onze cultuur
    Hoorcolleges met excursies

- 20 januari 2010 -

Natuur en landschap zijn een oneindige inspiratie- en kennisbron voor en in onze cultuur. Hun receptie en verwerking zegt veel over de cultuur waarin wij, nationaal en internationaal, leven. Sinds de 16e eeuw bestuderen zowel wetenschappers als kunstenaars natuur en landschap om hun verschijningsvormen en rijkdom aan functies en betekenissen.

De ingang van Artis vlak na 1900
    Levende en dode natuur worden al lang verzameld en gepresenteerd als onderdeel van het kennen en begrijpen van de wereld. We vinden ze terug in het specifieke erfgoed van wetenschappelijke collecties zoals dierentuinen, bibliotheken en (natuurhistorische) musea. Landschappen worden in onze cultuur bedacht, ontworpen en gemaakt: de polder, het stadspark, het recreatiegebied, de (dieren)tuin, het natuurgebied of nieuwe natuur getuigen ieder voor zich van onze diverse en geenszins onschuldige omgang met en verwachting van natuur en landschap, van flora en fauna.

Met Artis als uitgangspunt verkennen deze colleges de verschillende positieve en negatieve verhoudingen die tussen mens en natuur en landschap in onze cultuur bestaan. De colleges worden gegeven door prof. dr. Erik de Jong, die de zogenaamde Artisleerstoel bekleedt. Hij is bijzonder hoogleraar Cultuur, landschap en natuur vanwege de Stichting Natura Artis Magistra in samenwerking met het Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst (Fonds BKVB). Natuur, landschap en cultuur vormen de drie grootheden van ons bestaan. De Artis-leerstoel geeft de mogelijkheid om hun samenhang in een toenemende verstedelijkende samenleving met verdiepte aandacht en zorg vanuit de cultuurwetenschappen integraal te benaderen. Deze serie bijzondere colleges vindt plaats op een historische plek midden in Artis, waar een prachtige collegezaal verborgen is. Een aantal colleges zal door gastsprekers worden gegeven.

Programma
    4 maart - Artis als kennistuin: over de verbondenheid van natuur, kunst en wetenschap, door prof. dr. Erik de Jong

11 maart - Derde natuur: park en tuin als representatie van natuur en landschap, door prof. dr. Erik de Jong

18 maart - Dier en wereld: over de omgang met dieren. Bestuderen, verzamelen, tonen, bekijken en gebruiken, door prof. dr. Erik de Jong

25 maart - Het geniale dier. De visie van een filosoof op relatie mens#dier, door prof. dr. Ren้ ten Bos, hoogleraar filosofie Radboud Universiteit Nijmegen

1 april - Natura Artis Magistra: de natuur als leermeesteres van de kunst, door prof. dr. Erik de Jong en drs. Mieke Beumer, adjunct-conservator Artis Bibliotheek

8 april - Dialoog. Twee kunstenaars aan het woord over de rol van natuur en dier in hun kunst: Marc Volger en Jos van Doorn

15 april - Paradijs, Arcadia en Wildernis: over natuur- en landschapsbeelden in Oost en West, door prof. dr. Erik de Jong

29 april - Wandeling door Artis, geleid door prof. dr. Erik de Jong

20 mei - Bezoek aan de Artis Bibliotheek met rondleiding door dr. Piet Verkruijsse, conservator a.i.

Praktische informatie
    Data colleges: donderdagen 4, 11, 18, en 25 maart, 1, 8 en 15 april, excursies: 29 april en 20 mei
    Tijd: 10.00 # 12.00 uur
    Locatie: collegezaal Artis
    Prijs inclusief excursies: € 180,- / AUV-leden € 124,-
    Prijs exclusief excursies: € 160,- / AUV-leden € 110,-

Deze collegereeks wordt georganiseerd door de Illustere School (Universiteit van Amsterdam) in samenwerking met Artis. Aanmelden kan via de website van de Illustere School: www.hum.uva.nl/illustereschool.