> Home > Actueel > Winnaars Essaywedstrijd 'Natuurherstel'

Winnaars Essaywedstrijd 'Natuurherstel'

- 11 juni 2007 -

Tijdens de Westhoff-lezing 2007 op 30 mei zijn twee prijswinnaars van de essaywedstrijd 'Natuurherstel' voor jongeren tot 27 jaar bekendgemaakt. Er is voor twee winnaars gekozen omdat beide inzendingen van hoog niveau waren maar onvergelijkbaar zijn met elkaar.

De winnaars zijn:

Dirk Kruijt

Dirk Kruijt compileerde een brutaal video-essay over het vraagstuk van exoten. Zijn de nieuwkomers welkom of moeten ze worden geweerd? 'Nederland is altijd al een emigratie- en immigratieland geweest', stelt Dirk Kruijt. In zijn werkstuk wisselen stevige muziek en zoete vogelgeluiden elkaar af.

Video-essay bekijken
    Door de grootte van het bestand (19 Mb) kan het even duren voordat de presentatie geladen is. Het is niet nodig het bestand eerst op te slaan.

Maartje Bakker

Maartje Bakker schreef het essay 'Van probleemnatuur naar prachtnatuur', waarin volgens de jury de schrijfster is geslaagd een goede verbinding te maken tussen kunst en natuur. Haar benadering van vragen stellen en beantwoorden maakt het betoog levendig en prettig leesbaar. Temeer daar die vragen steeds meer worden toegespitst en zij de lezer als het ware meeneemt in haar gedachtegang. Boeiend ook is dat ze een verbinding weet te leggen met de actuele politiek, in de structuur van een raamvertelling. Het kabinet wil van achterstandswijken prachtwijken maken: als mensen zich identificeren met hun wijk, zullen ze daar zorgvuldiger mee omgaan. Hetzelfde geldt voor de natuur.

De essay van Maartje Bakker wordt opgenomen in het boekje Westhoff 2007.

De jury bestond uit Kris Koppen (hoogleraar natuureducatie NME), Jeannette Parramaore (Vara's Vroege Vogels), Annick de Witt (Stichting wAarde), Marieke Aarden (Volkskrant), Rolf Roos (Stichting NatuurMedia), Hettie Meertens (Stichting Ark), Joop Schaminée (hoogleraar/Westhoff-leerstoelhouder, RU Nijmegen en Wageningen Universiteit; voorzitter). Het uitgebreide juryrapport zal eveneens in het boekje Westhoff 2007 worden opgenomen.

Bron: website Westhoff-lezing